۱۴۰۴/۰۸/۰۶ - ۲۰:۰۰
مسئول هماهنگی قرارگاه مردمی ولایت آذربایجان شرقی در گفتگو اختصاصی با سراج ۲۴:

جنگ ۱۲ روزه، نگاه نسل زد به مقاومت را دگرگون کرد / جهاد تبیین در بستر ایام فاطمیه

در دل فعالیت‌های فرهنگی میدانی، «قرارگاه مردمی ولایت» با هدف تبیین مبانی اندیشه‌ای مقاومت شکل گرفته است. یونس حقی، از فعالان فرهنگی و مسئول هماهنگی این قرارگاه گفت: جنگ ۱۲ روزه، نقطه عطفی در تغییر نگاه نسل زد به مقاومت شد.

جنگ ۱۲ روزه، نگاه نسل زد به مقاومت را دگرگون کرد / جهاد تبیین در بستر ایام فاطمیه

به گزارش سراج24؛ جبهه مقاومت، همواره با چالش‌های گوناگونی روبرو بوده است. در این میان، “قرارگاه مردمی ولایت” با بهره‌گیری از تجارب پیشکسوتان جهادی و درک ضرورت تبیین مبانی اندیشه‌ای در فضای مجازی و حقیقی، رویکردی نو در جهت تقویت باورهای دینی و بصیرت‌افزایی جامعه اتخاذ کرده است. این مصاحبه با حجت‌الاسلام یونس حقی، از فعالان فرهنگی این قرارگاه، به بررسی اهداف، فعالیت‌ها و دستاوردهای این مجموعه، به ویژه در پرتو رویدادهای اخیر، می‌پردازد.

 شکل‌گیری قرارگاه مردمی ولایت؛ از تجربه پیشکسوتان تا ضرورت جهاد تبیین

یونس حقی، طلبه‌ای که در خط مقدم فعالیت‌های فرهنگی حضور دارد، درباره چرایی تشکیل قرارگاه مردمی ولایت توضیح می‌دهد: شروع کار ما از این نقطه بود که تعدادی پیشکسوت استان که در فعالیت‌های فرهنگی مشغول بودند و تجربه خدمت در سیل آق‌قلا و زلزله را داشتند. این عزیزان، با پیشنهاد حاج آقای مطهری اصل، نماینده محترم ولی فقیه در استان، در ایام جنگ ۱۲ روزه دوباره گرد هم آمدند.اتفاقی که منشا خیر گشته و منجر به تشکیل قرارگاه مردمی ولایت شد.

وی ادامه می‌دهد: محوریت اصلی در تشکیل قرارگاه، بحث جهاد تبیین بود. در طول جنگ ۱۲ روزه، عملیات روانی که در جامعه پراکنده شده بود، آرامش روانی مردم را قرار داده  بود. در حالی که مردم از لحاظ فضای نظامی اطمینان کامل داشتند و مطمئن بودند که فرزندان ما در هوافضا مقابله می‌کنند، اما در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، گفت‌وگوهای پشت پرده و زمزمه‌ها، افکار عمومی را مختل می‌کرد. همین امر باعث شد که ما برای جهاد تبیین گام برداریم.

حقی با اشاره به محوریت مردم و مسجد در این فعالیت‌ها، می‌گوید: چون محوریت ما مردم بودند و از طرفی بچه‌های معتقد و دینی ما بیشتر پای کار بودند، با پیشنهاد امام جمعه محترم، محوریت کار را از طریق مردم در مسجد پیش گرفتیم. بیشتر مردمی که در مسجد بودند، همراه با روحانی مسجد و دیگر فعالان، این مسیر را آغاز کردند.

 اقدامات قرارگاه در ایام جنگ ۱۲ روزه؛ از شبکه سازی تا تولید محتوا

حقی در تشریح اقدامات انجام شده در طول جنگ ۱۲ روزه، به فعالیت‌های قرارگاه در حوزه فضای مجازی و مخصوصاً در میان خواهران اشاره می‌کند: ما هیئت‌های خواهران و مجموعه‌های فعال در سطح شهر را جمع‌آوری کردیم، اطلاعاتشان را جمع‌آوری کردیم و از طریق سخنرانی و فضای مجازی با آن‌ها ارتباط گرفتیم و شروع به تولید محتوا کردیم.»

وی همچنین به تشکیل تیمی از علمای فعال مساجد و مساجد فعال در سطح شهر اشاره کرده و می‌افزاید: مسجد و گروه‌های فعال در آن، همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) فعال سطح شهر را شناسایی کردیم. از طریق این مجموعه‌ها، عملیات‌های مختلفی در فضای جنگ ۱۲ روزه انجام شد که نتیجه آن، تشکیل یک بانک اطلاعاتی مفصل و منسجم بود.

 بسترسازی برای دانشگاه؛ پیوند جهاد تبیین با آموزش عالی

حقی به یک دستاورد مهم دیگر اشاره می‌کند: «امسال درس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها برنامه ریزی شده است. ما از این فرصت استفاده کردیم و گفتیم که اساتید دفاع مقدسی که در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، کارگاهی برایشان برگزار کنیم و اطلاعاتمان را در اختیارشان قرار دهیم تا بتوانند این مباحث را در دانشگاه‌ها تدریس کنند.

وی با بیان اینکه همکاری‌های لازم با آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها، فعالان فرهنگی سطح شهر، هیئات مذهبی، سخنرانان، مداحان و علما صورت گرفته است، می‌گوید: این فضا را تقریبا کار کردیم و روش‌های مختلفی را به کار گرفتیم. هم به صورت حضوری و کارگاهی و هم به صورت ارائه محتوا و اجرای برنامه‌های تبیینی. روش‌های ما ترکیبی از روایت و مباحث مذهبی و همچنین استفاده از متون مختلف بود. پرسش و پاسخ نیز بخش جدایی‌ناپذیر این برنامه‌ها بود.

بازتاب جنگ ۱۲ روزه در افکار عمومی؛ از اطمینان به نظام تا تغییر نگرش به آمریکا

حقی در پاسخ به سؤال در مورد بازتاب جنگ ۱۲ روزه و تهاجم رژیم صهیونیستی در افکار عمومی، بیان می‌دارد: نتایج روایت‌هایی که جمع‌آوری کردیم، نشان داد که مردم به نظام ایمان کامل دارند. در بحث جنگ ۱۲ روزه، استقبال مردم از بیانات رهبری و مواضع اتخاذ شده، کاملاً مشهود بود. گرچه گاهی اشکالاتی در خصوص چرایی عدم واکنش سریع‌تر مطرح می‌شد، اما بحث امید به آینده در میان مردم افزایش یافته بود.

وی همچنین به تأثیر مثبت اقدامات ارتش، به خصوص نیروی هوافضا، بر روحیه مردم اشاره کرده و می‌گوید: محبت و قدردانی مردم از زحمات بچه‌های هوافضا، به خصوص بعد از سخنرانی‌ها و در دیدارهای مردمی، کاملاً ملموس بود. مردم به خوبی قدردان نعمت وجود این جوانان شجاع شده بودند.

حقی در خصوص تغییر نگرش مردم نسبت به آمریکا و اسرائیل، اظهار می‌دارد: قبلاً نگاه‌ها تعاملی وجود داشت و برخی به دنبال تعامل با آمریکا بودند و دلایلی چون اذیت شدن در سفرهای خارجی و... را مطرح می‌کردند. اما بعد از جنگ ۱۲ روزه، نگرش‌ها به طور چشمگیری تغییر کرده است. می‌توان گفت حدود ۷۰ درصد نگرش‌ها عوض شده و بسیاری معتقدند که اصلاً نباید با این‌ها مذاکره کرد.

وی در مورد نخبگان و دانشگاهیان، این تغییر نگرش را ۵۰-۵۰ توصیف کرده و معتقد است که تجربه حضوری و درک واقعیت‌ها، در این تغییر نقش داشته است.

 ضرورت تکامل اندیشه و بومی‌سازی مقاومت

حقی با پذیرش وجود نواقص و ضرورت تکامل، به خلأهای موجود اشاره می‌کند: طبیعتاً انسان به سمت تکامل می‌رود و همیشه ناقص است. خلأها و نواقصی وجود دارد که بیشتر به بحث اندیشه و تفکر برمی‌گردد. هنوز مردم ما به آن ایده‌آل تشخیص نرسیده‌اند که همیشه درست تشخیص دهند؛ گاهی هوای نفس، گاهی جو اجتماعی و موانع دیگر، باعث لغزش در انتخاب‌ها می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چه عاملی باعث شد مردم ایران در برابر تصور دشمن از شکست صدام نسبت به مردم، در جبهه مقاومت ایستادگی کنند، بیان می‌کند: مردم ایران در مسیری برعکس تصورات دشمن حرکت می‌کنند. آن‌ها ظاهر قضیه را نمی‌بینند. آن چیزی که باعث این ایستادگی می‌شود، در واقع عرق و تعصب ملی، اعتقاد و باور قوی است که نسل به نسل از پدران و مادران به ارث رسیده است. این محبت اهل بیت (ع) است که صرفاً به سینه زدن و گریه کردن خلاصه نمی‌شود، بلکه به معنای پذیرش امام و امت است. مردم ما پیرو ولایت اهل بیت هستند و قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام در برابر ظلم و استکبار یک فرهنگ نهادینه شده بین مردم است و نهایتاً مردم در مسیر امام و امت قرار دارند.

حقی با اشاره به فلسفه پیروی از امام، این امر را ذاتی انسان‌ها دانسته و تنها مختص ایرانیان نمی‌داند. وی با ذکر مثال‌هایی از لبنان و نیجریه (شیخ زکزاکی)، بیان می‌کند که حتی در جوامع دیگر نیز، با تبیین بحث امام و امت، افراد به سمت این باور ذاتی گرایش پیدا می‌کنند.

نگاهی به فاطمیه؛ تلفیق مقاومت و ایام شهادت حضرت زهرا (س)

حقی در پایان، از طرح جدید قرارگاه مردمی ولایت برای ایام فاطمیه خبر می‌دهد: ان‌شاءالله بحث تبیین مقاومت را در بستر ایام فاطمیه و با شعار «مقاومت فاطمی» آغاز خواهیم کرد. محوریت این عملیات، خطبه حضرت زهرا (س) در جمع زنان انصار و آن خطبه آتشین است که ایشان نسبت به زنان ابراز بیزاری می‌کنند. این خطبه، اساس و مبنای کار ما خواهد بود.»

وی با تشریح برنامه‌های این ایام، از جمله حفظ خطبه توسط دانش‌آموزان، برگزاری مسابقات تستی، و تشکیل تیم‌های کارشناسی برای صدا و سیما و مجامع علمی و فرهنگی، ابراز امیدواری می‌کند که بتوان از جنگ ۱۲ روزه، که نمادی از ایستادگی انقلابی و مذهبی نسل امروز شده است، فرصتی برای تقویت اعتقادات و باورهای دینی فراهم آورد. او معتقد است جنگ ۱۲ روزه، ملموس‌تر از دفاع مقدس ۸ ساله برای نسل زد بوده و نگاه آن‌ها را به مقاومت تغییر داده است.

جنگ ۱۲ روزه، فراتر از یک رویارویی نظامی، به عاملی کلیدی در بازتعریف مفهوم مقاومت برای نسل جوان ایران تبدیل شد. قرارگاه مردمی ولایت، با بهره‌گیری از تجربیات گذشته و با محوریت جهاد تبیین، توانست نقش مهمی در بصیرت‌افزایی جامعه و مقابله با هجمه‌های فرهنگی ایفا کند. تغییر نگرش مردم نسبت به آمریکا و اسرائیل، افزایش اطمینان به نظام، و درک عمیق‌تر از ارزش مقاومت، از جمله دستاوردهای این رویداد بود. نگاه به ایام فاطمیه با شعار «مقاومت فاطمه»، نشان از تلاشی مستمر برای پیوند مفاهیم دینی و انقلابی با روحیه مقاومت در جامعه دارد. این دستاوردها، در تقویت باورهای دینی و انقلابی و استفاده از تهدیدها به عنوان فرصت‌هایی برای پیشرفت است.

منبع: سراج24
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
capcha
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۹۲
آخرین مطالب
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۵۸:۵۵
اذان ظهر ۱۱:۴۸:۰۱
اذان مغرب ۱۷:۳۰:۴۵
طلوع آفتاب ۰۶:۲۳:۲۹
غروب آفتاب ۱۷:۱۲:۰۴
نیمه شب ۲۳:۰۵:۲۹
قیمت سکه و ارز